Opole zatrudniło testerów turystycznych. Czym się zajmą?

Władze Opola zatrudniły testerów turystycznych. Trzy osoby z całej Polski na początku wakacji przyjadą z najbliższymi do tego miasta, by ocenić co może się podobać turystom, a co nie.

Publikacja: 14.05.2024 11:05

Trzy osoby zostały "testerami turystycznymi" Opola

Trzy osoby zostały "testerami turystycznymi" Opola

Foto: Tomasz Górny (Nemo5576), CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Inne samorządy zapraszają do siebie dziennikarzy, blogerów, influencerów, touroperatorów, po to, by to oni zachwalali ofertę turystyczną. - Opinia testerów posłuży nam do lepszego dopasowania oferty turystycznej do potrzeb naszych gości – mówi Adam Leszczyński, rzecznik prezydenta Opola.

Wielu chętnych do „testów turystycznych” Opola

„Praca Marzeń. Nie czekaj, aplikuj!” - tak na początku kwietnia zachęcały władze Opola mieszkańców innych części Polski do odpowiedzi na nietypowe ogłoszenie o pracę. Poszukiwano testerów turystycznych. Odzew był gigantyczny. Do opolskiego ratusza wpłynęło ponad tysiąc aplikacji od osób z różnych części Polski, ale też z zagranicy, w różnym wieku i o różnym statusie społecznym i zawodowym.

Czytaj więcej

Półkolonie w swoim mieście. Samorządy przygotowują wypoczynek dla najmłodszych

„Rozbiliście bank! Tego się nie spodziewaliśmy, a jury miało nie lada problem, aby wybrać tego jednego, najlepszego kandydata. Dlatego zdecydowaliśmy, że wybierzemy aż 3 testerów!” – przekazał opolski ratusz. Jego przedstawiciele ze wszystkich zgłoszeń wybrali trzy osoby: Klaudię Warzyńską z Bolkowa, Małgorzatę Wójcik z Goszcza oraz Nikolę Gontarz z Gdańska.

„Jury oceniało zgłoszenia przede wszystkim za oryginalność, pomysłowość, ale także osobisty charakter uzasadnienia, który przemawiał do serc. Dodatkowo kierowało się różnorodnością kandydatów, stąd tak zróżnicowany wybór – od rodziny z dwójką dzieci, młodą kobietę, która przyjedzie do Opola z mamą aż po parę młodych studentów. To ich oczami będziemy patrzeć na nasze miasto” – podają opolscy urzędnicy.

Jak przekazał nam Adam Leszczyński, rzecznik prezydenta Opola, miasto pierwszy raz zatrudnia testerów turystycznych. - Ten dość oryginalny pomysł na "pracę marzeń" pojawił się w związku z rozwojem oferty turystycznej naszego miasta. Mamy do zaoferowania wiele atrakcji, jak zoo, multimedialne Muzeum Polskiej Piosenki, mieszczące się w legendarnym Amfiteatrze, Aleję Gwiazd Polskiej Piosenki w Rynku, czy Opolską Wenecję z kamienicami położonymi nad piękną Młynówką – wylicza Adam Leszczyński. Jak podkreśla to wszystko sprawia, że z roku na rok do Opola przybywa coraz więcej turystów, dlatego miasto chce sprawdzić, jak jest oceniane pod względem atrakcyjności i dostępności swojej oferty turystycznej.

Czytaj więcej

Rowerowy Maj: Na dwóch kółkach do szkoły i przedszkola

- Testerzy przyjadą do Opola wraz z początkiem wakacji. Za trzydniowy pobyt wraz z osobami towarzyszącymi zapłaci miasto. Testerzy nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia – przyznaje rzecznik opolskiego ratusza. Dodaje, że opinia testerów posłuży do lepszego dopasowania oferty turystycznej do potrzeb naszych gości, dlatego każda z grup będzie miała przygotowaną nieco inną trasę zwiedzania, bazę hotelową i restauracje.

Promocja turystyki: Jak robią to inne samorządy?

Okazuje się, że inne samorządy też korzystają z testerów turystycznych, ale nieco inaczej. I tak Gdańska Organizacja Turystyczna promuje miasto jako cel wizyt dla turystów indywidualnych jak i biznesowych na arenie krajowej i międzynarodowej.

- Na nasze zaproszenie pojawiają się tutaj regularnie dziennikarze oraz blogerzy podróżniczy, to właśnie ich traktujemy jako testerów miast. Dzięki temu pojawiamy się w mediach zagranicznych oraz na kanałach podróżników wyróżniających się dużą oglądalnością – mówi Szymon Smeja-Skulimowski z Gdańskiej Organizacji Turystycznej. Podkreśla, że ważnymi punktami w roku są Jarmark św. Dominika oraz Jarmark Bożonarodzeniowy, które co roku przyciągają bardzo wielu gości.

1 000

Tyle, a nawet nieco więcej osób starało się o trzy stanowiska "testerów turystycznych" Opola

- Obecnie prowadzimy kampanię "GDAŃSK Autentycznie." w ramach której powstał między innymi film podkreślający istotę autentyczności w dzisiejszych czasach – mówi Szymon Smeja-Skulimowski. Dodaje, że miasto posiada również produkty turystyczne m.in. Karta Turysty, która upoważnia do tańszego zwiedzania miasta i jest ofertą turystyczną oraz projekt Smaki Gdańska, zrzeszający gdańskie restauracje serwujące tradycyjne gdańskie potrawy w nowoczesnym wydaniu i promujące turystykę kulinarną.

Także Kraków od lat realizuje wizyty studyjne dla zagranicznych i krajowych dziennikarzy, influencerów, touroperatorów oraz osób opiniotwórczych mających wpływ na budowę wizerunku turystycznego miasta. - Współpracujemy m.in. z Polską Organizacją Turystyczną oraz jej zagranicznymi ośrodkami (ZOPOT), Małopolską Organizacją Turystyczną, Polską Izbą Turystyki i Krakowską Izbą Turystyki oraz Ministerstwem Spraw Zagranicznych – wylicza Patrycja Piekoszewska, z krakowskiego magistratu.  Dodaje, że przedstawiciele tych grup mają różnorodny wpływ na aktywnie podróżujących mieszkańców świata. - Szeroko rozumiane media popularyzują i kształtują wizerunek miejsc turystycznych (miast, regionów, krajów), w tym Krakowa - podkreśla.

- Touroperatorzy mają kluczowy wpływ na turystykę grupową. Obecność Krakowa w ofercie touroperatorów (m.in. w cyklicznych katalogach) jest więc istotnym czynnikiem – przyznaje urzędniczka.

Pięć lat temu w Krakowie ruszył program #RespectKraków. W jego ramach w miesiącach letnich miejski projekt City Helpers (Miejscy Pomocnicy). - Od 2021 roku City Helpers są istotnym wsparciem dla budowania odpowiedniego wizerunku Krakowa: gościnnego, otwartego, ale też komunikującego reguły współużytkowania najcenniejszej przestrzeni miasta – mówi Patrycja Piekoszewska.

Jak mówi Adam Leszczyński z Opola pomysł z testerami bardzo się spodobał, dlatego władze miasta myślą o tym, by go kontynuować w kolejnych latach. - Chcemy, aby nasze miasto było postrzegane, jako atrakcyjne turystycznie, otwarte na turystów i gościnne. U nas każdy znajdzie coś ciekawego dla siebie – mówi Adam Leszczyński.

Inne samorządy zapraszają do siebie dziennikarzy, blogerów, influencerów, touroperatorów, po to, by to oni zachwalali ofertę turystyczną. - Opinia testerów posłuży nam do lepszego dopasowania oferty turystycznej do potrzeb naszych gości – mówi Adam Leszczyński, rzecznik prezydenta Opola.

Wielu chętnych do „testów turystycznych” Opola

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Warto zobaczyć
Ruszył sezon żeglarski na jeziorach. Nowe inwestycje czekają na żeglarzy
Warto zobaczyć
Zabytkowe pojazdy nie tylko dla turystów. Sezonowe linie na trasach
Materiał partnera
Muzeum Pamięci Sybiru z nagrodą Rady Europy
Warto zobaczyć
Jednonogi maszeruje w czasie
Warto zobaczyć
Prace Banksy’ego na Kazimierzu. Wystawa z miejską ścieżką dźwiękową
Warto zobaczyć
Miejskie meble – fantazyjne czy zwyczajne?