Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”

Komisja Europejska i krajowe organy ochrony konsumentów podjęły działania wobec 20 linii lotniczych o wprowadzające w błąd i stosowanie praktyki greenwashingu, „ekologicznego mydlenia oczu” mającego wywołać u klientów wrażenie, że są bardziej ekologiczne niż konkurencja.

Publikacja: 05.05.2024 11:02

Linie lotnicze oszukują klientów greenwashingiem

Linie lotnicze oszukują klientów greenwashingiem

Foto: Adobe Stock

Po ostrzeżeniach Europejskiego Biura Organizacji Konsumentów (BEUC) Komisja Europejska i Sieć Współpracy w zakresie Ochrony Konsumenckiej (CPC) z udziałem urzędów z Belgii, Holandii. Norwegii i Hiszpanii wysłały do 20 linii lotniczych pisma wymieniające kilka rodzajów potencjalnie mylących twierdzeń ekologicznych i zwracające się do nich o dostosowanie w ciągu 30 dni swych praktyk do unijnej ustawy o konsumentach — informuje komunikat nadany z Brukseli.

Komisja nie wymieniła nazw adresatów, ale europejskie media podały, że są to: Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, Swiss, TAP, Volotea, Vueling i Wizz Air.

Czytaj więcej

Kolejna linia lotnicza oskarżona o greenwashing przegrywa w sądzie

Linie lotnicze oszukują klientów greenwashingiem

W 2023 r. BEUC zarzucił im stosowanie oszukańczej taktyki sugerującej, że emisje spalin pochodzących z lotów można by całkowicie zrównoważyć finansowaniem projektów na rzecz klimatu albo stosowaniem zrównoważonego paliwa, za co płaciliby konsumenci dopłacając do cen biletów lotniczych. Ponadto linie lotnicze oferowały kalkulator emisji spalin z lotów, nie mający naukowych podstaw dowodzących jego dokładności.

Teraz Bruksela powtórzyła te zarzuty i dodała, że władze są zaniepokojone praktykami, które można by uznać za wprowadzające w błąd działania albo pominięcia zakazane artykułami 5,6 i 7 dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych. Linie lotnicze nie wykazały jeszcze, czy ich twierdzenia można uzasadnić solidnymi dowodami naukowymi.

Czytaj więcej

Porażka w sądzie linii lotniczej KLM. Oskarżenia o „greenwashing” w reklamach

Zwodnicze praktyki linii lotniczych

Komisja i sieć CPC zidentyfikowały następujące potencjalnie zwodnicze praktyki 20 przewoźników:

— wywoływanie mylnego wrażenia, że pobieranie dodatkowej opłaty na finansowanie projektów związanych z klimatem o mniejszym wpływie na środowisko lub wspieranie używania alternatywnych paliw lotniczych może zmniejszyć albo całkowicie zrównoważyć emisję CO2,

- używanie określenia „zrównoważone paliwa lotnicze” (SAF) bez wyraźnego uzasadnienia ich wpływu na środowisko,

- używanie określeń „ekologiczny”, „zrównoważony” czy „odpowiedzialny” w sposób absolutny lub stosowanie innych domniemanych twierdzeń o ekologii,.

- twierdzenie, że linia lotnicza zmierza ku zerowej netto emisji gazów cieplarnianych (GHG) lub ku innym przyszłym osiągom w zakresie (ochrony) środowiska, bez jasnych i możliwych do sprawdzenia zobowiązań, celów i niezależnego systemu monitorowania,

- przedstawienie konsumentom „kalkulatora” emisji CO2 konkretnego lotu, bez dostarczenia dostatecznego dowodu naukowego, czy takie wyliczenie jest wiarygodne i bez informacji o elementach użytych do takiego wyliczenia,

- przedstawienie konsumentom porównania lotów pod kątem emisji CO2, bez podawania wystarczających i dokładnych informacji o elementach, na których oparto to porównanie.

Czytaj więcej

Ekolodzy skarżą armatora statków wycieczkowych TUI Cruises. Powód - greenwashing

Komisja Europejska oczekuje odpowiedzi od linii lotniczych

Komisja Europejska i władze CPC zwróciły się do przewoźników o udzielenie odpowiedzi w ciągu 30 dni, przedstawiających proponowane przez nich działania mające rozproszyć obawy wywołane ich marketingowymi twierdzeniami dotyczącymi środowiska zgodnie z unijną ustawa konsumencką.

Po uzyskaniu tych odpowiedz Komisja zorganizuje spotkania z siecią CPC i liniami lotniczymi, aby omówić rozwiązania proponowane przez przewoźników. Ponadto Komisja będzie monitorować wdrażanie uzgodnionych wtedy zmian. Jeśli linie lotnicze, których to dotyczy, nie podejmą koniecznych kroków dla rozwiązania niepokojów zawartych w tym piśmie, to władze CPC mogą postanowić o podjęciu dalszych działań zmuszających do zgodności z przepisami, włącznie z sankcjami — głosi komunikat z Brukseli.

Norwegian odpowiedział Reuterowi: „otrzymaliśmy pismo, pracujemy nad zapoznaniem się z materiałem dotyczącym sprawy i odpowiemy w terminie”. SAS też potwierdził otrzymanie pisma. TAP nie potwierdził tego z kolei, odesłał dziennikarza do komunikatu organizacji przewoźników Airlines for Europe, która uznała znaczenie jasnej informacji o zrównoważonym rozwoju, ale jej zdaniem obecnie przepisy w Unii „bardzo różnią się w krajach i stale zmieniają się”. Reuter też wymienił 17 adresatów i przyznał, że nie wie, kim są ostatni trzej.

Po ostrzeżeniach Europejskiego Biura Organizacji Konsumentów (BEUC) Komisja Europejska i Sieć Współpracy w zakresie Ochrony Konsumenckiej (CPC) z udziałem urzędów z Belgii, Holandii. Norwegii i Hiszpanii wysłały do 20 linii lotniczych pisma wymieniające kilka rodzajów potencjalnie mylących twierdzeń ekologicznych i zwracające się do nich o dostosowanie w ciągu 30 dni swych praktyk do unijnej ustawy o konsumentach — informuje komunikat nadany z Brukseli.

Komisja nie wymieniła nazw adresatów, ale europejskie media podały, że są to: Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, Swiss, TAP, Volotea, Vueling i Wizz Air.

Pozostało 87% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tańszy przejazd koleją do Niemiec. PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę na Euro 2024
Transport
Drugie podejście Gdyni do agroportu. Chętna KGS. Mamy też odpowiedź Viterry
Transport
Przewoźnicy liczą na ożywienie
Transport
Agroportów nie będzie. Utracona szansa na sukces Polski
Transport
Tomasz Szymczak, prezes lotniska Warszawa-Modlin: Modlin nie dał się zagłodzić