Rosjanie wlatywali do Europy 2 lata tylnymi drzwiami. Jest zakaz UE

Dwie linie lotnicze Southwind Airlines i Air Cairo otrzymały zakaz wlotu w przestrzeń powietrzną Unii Europejskiej. Obie mają silne związki z Rosją i blisko z sobą współpracują.

Publikacja: 01.04.2024 12:58

Rosjanie wlatywali do Europy 2 lata tylnymi drzwiami. Jest zakaz UE

Foto: materiały prasowe

Jak poinformował turecki portal turystyczny, Turizm Guncel obaj przewoźnicy, którzy wykonywali do niedawna loty czarterowe między Europą a tureckimi i egipskimi kurortami otrzymały zakaz wlotu w europejską przestrzeń powietrzną. To efekt sankcji nałożonych przez kraje UE. Jako pierwsza zamknęła 25 marca swoje niebo dla Southwinda Finlandia, wniosek o rozszerzenie tego zakazu pochodził z Cypru.

Jak napisał niemiecki „Bild” to Finowie właśnie zaczęli bacznie przyglądać się Southwindowi, kiedy linia wystąpiła o zezwolenie operowania z Helsinek. Southwind powstał w kwietniu 2022 roku, głównie po to, by wozić do Turcji rosyjskich turystów. Finowie jednak sprawdzili, że trzy z 14 maszyn nowego przewoźnika pochodzą z rosyjskiego Nordwinda, rosyjskie są również załogi na pokładach Southwinda. A żeby było jeszcze ciekawiej właścicielem Nordwinda jest rosyjska agencja PEGAS Touristik , która jest współwłaścicielem Air Cairo. Z kolei głównym akcjonariuszem w Air Cairo jest egipski przewoźnik EgyptAir, linia członkowska Star Alliance, sojuszu, do którego należą m.in. LOT i Lufthansa. Z kolei Air Cairo, jako linia niskokosztowa jest w Starze członkiem „wirtualnym”.

Czytaj więcej

Niebo nad Europą Północną z zakłóceniami. Wyzwania dla NATO i EASA

Southwind po otwarciu połączeń z Helsinkami zamierzał jeszcze rozszerzyć europejską siatkę na Niemcy (Berlin, Duesseldorf, Monachium, Frankfurt, Lipsk i Stuttgart) oraz hiszpańskie Bilbao, Barcelonę i Madryt. Ostatecznie jednak te połączenia obsługuje dla niego właśnie Air Cairo, a informacji na FlightRadar wynika, że egipska linia Southwinda 1 kwietnia wykonywała bez problemu połączenia na główne lotniska niemieckie i hiszpańskie.

Air Cairo latał również w przeszłości na Lotnisko Chopina w Warszawie, ale w tym roku nie ma tego przewoźnika w rozkładzie rejsów.

Zakaz operowania dla Southwinda i Air Cairo został wprowadzony z dnia na dzień i był takim zaskoczeniem, że na przykład rejs SM 903 z Rosjanami na pokładzie z Szarm el-Szejk wykonywany na zlecenie biur Coral Travel i PEGAS Touristik już był gotowy do startu, kiedy ostatecznie został uziemiony na 11 godzin. Po tym czasie wytyczona została nowa trasa lotu, z ominięciem terytorium krajów UE. Dziwne jest jednak, że Air Cairo poleciał dzisiaj, 1 kwietnia z Frankfurtu, Monachium, Berlina i Lipska oraz Stuttgartu bez jakichkolwiek komplikacji.

Zamknięcie europejskiej przestrzeni powietrznej dla Southwinda skomplikowały także rejsy tego przewoźnika z wylotami z Rosji, Białorusi i Turcji. Samoloty teraz muszą kierować się na wschód, tak aby ominąć Morze Czarne i przestrzeń bułgarską i rumuńską.

Czytaj więcej

Rosja traci pozycję w kosmosie. Putin chce atomowego statku kosmicznego

Jak poinformował turecki portal turystyczny, Turizm Guncel obaj przewoźnicy, którzy wykonywali do niedawna loty czarterowe między Europą a tureckimi i egipskimi kurortami otrzymały zakaz wlotu w europejską przestrzeń powietrzną. To efekt sankcji nałożonych przez kraje UE. Jako pierwsza zamknęła 25 marca swoje niebo dla Southwinda Finlandia, wniosek o rozszerzenie tego zakazu pochodził z Cypru.

Jak napisał niemiecki „Bild” to Finowie właśnie zaczęli bacznie przyglądać się Southwindowi, kiedy linia wystąpiła o zezwolenie operowania z Helsinek. Southwind powstał w kwietniu 2022 roku, głównie po to, by wozić do Turcji rosyjskich turystów. Finowie jednak sprawdzili, że trzy z 14 maszyn nowego przewoźnika pochodzą z rosyjskiego Nordwinda, rosyjskie są również załogi na pokładach Southwinda. A żeby było jeszcze ciekawiej właścicielem Nordwinda jest rosyjska agencja PEGAS Touristik , która jest współwłaścicielem Air Cairo. Z kolei głównym akcjonariuszem w Air Cairo jest egipski przewoźnik EgyptAir, linia członkowska Star Alliance, sojuszu, do którego należą m.in. LOT i Lufthansa. Z kolei Air Cairo, jako linia niskokosztowa jest w Starze członkiem „wirtualnym”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zwalnia koło zamachowe przemysłu. Polska branża motoryzacyjna słabnie
Transport
PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe
Transport
Izera dostała nowego prezesa. Ale nie zielone światło dla inwestycji
Transport
Ryanair kusi klientów nowymi promocjami. Trzeba się jednak spieszyć
Transport
Rosną dotacje do elektrycznych aut. Rząd zaskoczył wysokością dopłat
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?