W Polsce trwa dyskusja o CPK, a Wiedeń rozbudowuje centrum przesiadkowe

Wiedeńskie lotnisko Schwechat zaczyna duży projekt inwestycyjny. Zakończy się w 2027 roku. Czyli wówczas, gdy według najambitniejszych planów miał ruszyć CPK.

Publikacja: 17.02.2024 15:04

W Polsce trwa dyskusja o CPK, a Wiedeń rozbudowuje centrum przesiadkowe

Foto: materiały prasowe

420 milionów euro przeznaczyli Austriacy na projekt rozwojowy stołecznego lotniska. Efektem ma być największe centrum przesiadkowe w naszej części Europy. Tak zresztą było przed pandemią i chętnie korzystali z niego Rosjanie i Białorusini. Dla Polaków Wiedeń był wygodniejszą alternatywą niż na przykład Frankfurt, w przypadku lotów do Azji Południowo-Wschodniej.

Czytaj więcej

Prezydent Andrzej Duda: CPK? Donald Tusk nie przedstawił krytycznych ekspertyz

Wtedy, zresztą tak samo, jak i w przypadku warszawskiego Lotniska Chopina, pasażerowie transferowi stanowili ponad 20 proc. wszystkich korzystających z tych portów. W roku 2023 na wiedeńskim lotnisku odprawiło się 29,5 mln osób, z czego 23 proc., przesiadło się tam na kolejne rejsy. W Warszawie z 18,5 mln pasażerów 2023 w roku 26,5 proc. stanowiły transfery.

Wiedeń tworzy silną konkurencję dla CPK

Wiedeński port ma ogromne ambicje. Wykorzystuje czas dyskusji nad programem inwestycyjnym w CPK i po prostu buduje swoje. W 2027 roku ma ruszyć nowy Terminal Południowy, wobec którego wiedeńczycy mają ogromne oczekiwania i chcą zaistnieć w ścisłej czołówce najlepszych lotnisk na świecie. Dzisiaj w rankingu Skytrax, w którym to pasażerowie oceniają linie lotnicze i lotniska Schwechat jest na 11. miejscu.

Czytaj więcej

Michał Kobosko o CPK: W wersji PiS jest oderwane od rzeczywistości

W nowym terminalu, który zwiększy przepustowość wiedeńskiego lotniska o jedną trzecią znajdzie się miejsce na przestrzeń handlową i gastronomiczną, pojawi się dużo miejsca do odpoczynku, poczekalnie biznesowe, które w tym porcie ostatnio mocno ograniczyły ofertę . Na nowym terminalu przeznaczono na nie aż 6 tys. metrów kwadratowych. W efekcie Wiedeń ma ambicję konkurowania z takimi „pałacami” dla pasażerów, jakie zbudowano w Dubaju i Dausze.

Przepustowość lotniska zwiększy dodatkowych 18 zaplanowanych wyjść do samolotów, a wykonawcą całości projektu jest konsorcjum ARGE Porr/Elin/Ortner.

Ma to być również jedno z najbardziej przyjaznych lotnisk na świecie, a niektóre z rozwiązań zostaną skopiowane z wcześniej wybudowanych budynków administracyjnych lotniska Office Park 4.

Transport
PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe
Transport
Izera dostała nowego prezesa. Ale nie zielone światło dla inwestycji
Transport
Ryanair kusi klientów nowymi promocjami. Trzeba się jednak spieszyć
Transport
Rosną dotacje do elektrycznych aut. Rząd zaskoczył wysokością dopłat
Transport
Tańszy przejazd koleją do Niemiec. PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę na Euro 2024
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?