Rowery elektryczne są za drogie? O zakupie wciąż decyduje cena

Według 90 proc. sklepów rowerowych o zakupie jednośladu decyduje cena – wynika z badania Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego (PSR). Ogranicza to rozwój sprzedaży e-rowerów, które na zachodzie Europy są hitem już od wielu lat.

Publikacja: 29.02.2024 15:38

Rośnie świadomość korzyści wynikających z jazdy na rowerze

Rośnie świadomość korzyści wynikających z jazdy na rowerze

Foto: BGStock72

Mimo to, 71 proc. przebadanych salonów prognozuje rozwój segmentu e-rowerów w 2024 roku.

„O dużym potencjale elektryków świadczą też deklaracje dotyczące sprzedaży w minionym sezonie. Wzrosty odnotowało 42 proc. badanych sklepów, a co trzeci salon przyznał, że udało się utrzymać zbliżone wyniki. Branża nie ma złudzeń – nadchodzi czas e-rowerów i e-rowerzystów” – czytamy w komunikacie PSR.

Zmieniają się nawyki transportowe Polaków

- Liczymy, że 2024 to będzie rok rowerów elektrycznych. Polacy chcą jeździć e-bike’ami, ponieważ doceniają ich przewagi – ekologiczne, finansowe i zdrowotne. Obserwujemy kraje Europy Zachodniej czy Skandynawii, ich kulturę mobilności i czerpiemy z tych doświadczeń - mówi Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.

Czytaj więcej

Miejskie dwa kółka na ostrym zakręcie

I zwraca uwagę, że zmieniają się zarówno nawyki transportowe Polaków, jak i mentalność w społeczeństwie. Rośnie też świadomość korzyści wynikających z jazdy na rowerze oraz – szczególnie wśród młodych ludzi – wrażliwość na negatywny wpływ, jaki wywieramy codziennie na środowisko. - Ludzie poszukują zrównoważonych alternatyw dla tradycyjnych środków transportu. Rower w tym przypadku nie ma sobie równych – dodaje Pytko.

Zdają sobie z tego coraz częściej sprawę także władze lokalne. Infrastruktura rowerowa jest rozwijana w całej Polsce, a w wielu miastach popularność zyskują miejskie wypożyczalnie jednośladów. Coraz częściej w skład ich floty wchodzą także rowery elektryczne.

Dopłaty do zakupu e-roweru w Polsce tylko lokalnie

Prawie dwie trzecie przedstawicieli sklepów rowerowych uważa, że wprowadzenie dofinansowania do zakupu e-rowerów pozytywnie wpłynęłoby na ich sprzedaż. Niemal tyle samo badanych uważa, że podobny efekt przynosi rozwój infrastruktury rowerowej. Na razie z lokalnych dopłat mogli skorzystać w Polsce mieszkańcy Gdyni czy Białegostoku.

Polskie Stowarzyszenie Rowerowe to organizacja zrzeszająca przedstawicieli polskich producentów oraz importerów rowerów i części rowerowych, przedstawicieli hurtowni i sklepów rowerowych, mediów branżowych oraz innych instytucji. Badanie zostało zrealizowane przez Instytut IPC po ostatnim kwartale 2023 r. Wzięły w nim udział 102 sklepy rowerowe, czyli około 10 proc. wszystkich sklepów rowerowych w Polsce. Metodą badawczą była ankieta internetowa wsparta wywiadem telefonicznym.

Mimo to, 71 proc. przebadanych salonów prognozuje rozwój segmentu e-rowerów w 2024 roku.

„O dużym potencjale elektryków świadczą też deklaracje dotyczące sprzedaży w minionym sezonie. Wzrosty odnotowało 42 proc. badanych sklepów, a co trzeci salon przyznał, że udało się utrzymać zbliżone wyniki. Branża nie ma złudzeń – nadchodzi czas e-rowerów i e-rowerzystów” – czytamy w komunikacie PSR.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
Rowerowy Maj: Na dwóch kółkach do szkoły i przedszkola
Materiał partnera
Rok rowerowy na Pomorzu Zachodnim
Materiał partnera
Katowice przesiadają się na rower
Rowerem przez Polskę
Rower publiczny wymyślony na nowo
Materiał partnera
Milion wykręconych kilometrów